تماس با ما
نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی
13 خرداد, 1399 0

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

به دلایل متعدد و متنوع می توان جراحی بینی را مهمترین جراحی زیبایی قرن نامید. و شاید تنها جراحی جهان باشد که همه با اشتیاق فراوان به سمت آن می روند. اما انجام این عمل و به دست آوردن نتایج مثبت از چنین جراحی مهمی مستلزم رعایت موارد مراقبتی بسیار مهم قبل و بعد از عمل است.که نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی یکی از مهمترین آنهاست.

 

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

 

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی می‌باشد. چرا که فرم متناسب و زیبایی بینی تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی چهره دارد. به همین علت همه‌ی افراد آرزوی داشتن یک بینی زیبا و خوش فرم را دارند و اشخاصی که از این نعمت بی‌بهره هستند. و از فرم بینی خود راضی نمی‌باشند. سعی می‌کنند با انجام جراحی بینی به فرم و بینی دلخواه خود برسند.

در جراحی بینی فارغ از اینکه بینی استخوانی یا گوشتی بوده و یا برای اصلاح ایرادات عمل قبلی یا انجام زیبایی انجام شده باشد .چون انواع برش و سایش در پوست، بافت، غضروف و استخوان ایجاد شده است

در نتیجه، مراقبت پس از عمل بینی بسیار مهم است خصوصاً صحیح خوابیدن و مراقبت های هنگام خواب در این دوران. نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی بایستی بر طبق اصول صحیح و توصیه های مهم پزشکی باشد.

برای مراقبت مناسب از سلامتی، نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی بسیار ضروری بوده و بایستی موارد مهم زیر حتماً رعایت شوند:

– اگر قرار است بر روی تخت یا زمین بخوابید برای بلند شدن و جابجا شدن از کمک فرد دیگری استفاده کنید
– زیر سر باید نرم و راحت بوده و از بالشت هایی نرم استفاده شود تا سبب گرفتگی عضلات سر و گردن نشود
– حتماً و حتماً می بایستی سر بالاتر از بدن بوده تا روال خونرسانی به شکل طبیعی انجام شده و از فشار به بینی و ایجاد خونریزی و کبودی های بیش از حد جلوگیری کند
– علاوه بر اینکه هنگام استراحت و خواب باید از دو بالشت یا متکا زیر سر استفاده کرد حتماً دو طرف سر و صورت نیز از دو متکا دیگر استفاده کنید تا شبها زمانی که خواب هستید سرتان به طرفین خم نشود
– قبل از خواب حتماً از کمپرس سرد استفاده کنید زیرا به شکل طبیعی، افراد در ساعاتی که می خوابند کمی دچار پف و تورم در صورت و زیر چشمها خواهند شد اینکار مانع از افزایش بیش از حد این روند می شود

– دستمال کاغذی، پد الکلی و گوش پاک کن دم دست داشته باشید تا چنانچه در ساعات مختلف خواب دچار خارش های شدید یا خونریزی های طبیعی شُدید بتوانید سریعاً از آنها استفاده کنید
– چنانچه نیاز ضروری به بلند شدن از جای خود داشتید به آرامی و با کمک دستانتان بلند شوید و از فشار به عضلات سر و گردن و پشت که ممکن است سبب درد ناگهانی و خونریزی شود خودداری کنید.
اگر به درستی نـحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی را رعایت کردید اما بصورت اتفاقی دچار خونریزی کم یا خونابه از بینی شُدید جای نگرانی نیست و می توانید با دستمال و پد الکلی به آرامی بینی و اطراف آن را تمیز کنید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

نکات مهم نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

در هنگام استراحت و خوابیدن بعد از جراحی بینی در مرحله اول سعی کنید که حتما در مکان آرام و مناسبی بخوابید و استراحت خود را در جایی انجام دهید. که هیچ گونه خطر برخورد با بینی از جمله افتادن اشیا بر روی بینی یا احتمال برخورد کودکان با بینی وجود نداشته باشد. سعی کنید از بالشت‌های مناسبی استفاده کنید و آن را با شیب رو به بالا در زیر سر قرار دهید.

بهتر است از خوابیدن و دراز کشیدن روی زمین اجتناب کنید. بهترین مکان برای خوابیدن تخت خواب با ارتفاع زیاد می‌باشد، در روزهای اول بعد از جراحی سعی‌ کنید حتما به پشت بخوابید و از استراحت کردن به پهلو خودداری کنید. زیرا باعث می‌شود که به بینی فشار وارد شود و منجر به درد در بینی یا خونریزی شود. اهمیت این موضوع به حدی است که حتی بعضی از متخصصان می‌گویند. که تا بعد از دو هفته از گذشت عمل بینی بهتر است به پشت بخوابید.

از نکات دیگری که در هنگام خوابیدن بعد از جراحی بینی باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که توجه داشته باشید و حواستان باشد که به هیچ عنوان در خواب غلت نزنید،  زیرا علت زدن در حین استراحت می‌تواند آسیب‌های جدی به بینی عمل شده وارد کند، اما چون غلت زدن یک امر غیر ارادی است و ممکن است بی اختیار در خواب انجام شود، اجتناب از آن کمی دشوار است.

برای رفع این مشکل می‌توانید تخت خود را کنار دیوار قرار دهید و خودتان هم در هنگام خواب در کنار دیوار قرار بگیرید. در این صورت احتمال غلت زدن کمتر می‌شود، نکته دیگری که باید در هنگام خوابیدن بعد از عمل بینی توجه داشته باشید. این است که باید دقت کنید که نوک بینی به بالش یا پتو برخورد نکند، زیرا این امر باعث تشدید زخم می‌شود و همچنین برای کاهش دادن هر چه بیشتر میزان ورم بعد از عمل بینی بهتر است در حین خواب  بین سر و بینی زاویه ۳۰ الی ۴۵ درجه وجود داشته باشد.

چه اتفاقی می افتد اگر بعد از جراحی رینوپلاستی بخوابیم؟

بسیاری از افراد نگرانی این را دارند که بعد از جراحی چطور بخوابند؟ و یا وقتی در خواب عمیق هستند، ممکن است تغییر وضعیت داده و بر روی صورت بخوابند. و به تبع آن مشکلاتی برای بینی جراحی شده شان ایجاد گردد. ولی باید همواره سعی کنید روی کمر بخوابید و سر خود را بالاتر از سایر اعضای بدن نگه دارید. برای این کار می توانید از چند بالشت در کنار اطراف خود استفاده کنید تا موقعیت تکان خوردن در خواب را نداشته باشید.

در صورتی بتوانید به مدت سه هفته وضعیت خواب خود را ثابت نگه دارید، تورم و التهاب های اضافی برطرف می شود. ولی اگر نتوانید ثابت بخوابید، ممکن است تورم و التهاب بینی شما تا مدتها بهبود نیابد. و حتی باعث بروز مشکلاتی در شکل بینی نیز شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی در هنگام استراحت

داروهای مسکن و داروهای ضدتورم که پزشک تجویز کرده است را سر ساعت مصرف کتید.

حتما موقعیت خوابتان طوری باشد که روی بالشت قرار بگیرید.

زیاد استراحت کنید. هرچقدر بیشتر استراحت کنید و سر خود را تکان ندهید، زودتر بهبود می یابید.

کافئین مصرف نکنید.

در رختخواب تنها بخوابید. چون اگر کسی کنارتان باشد ممکن است هنگام خواب بی اختیار شود و دست و پایش به صورت شما برخورد کند.

استفاده از کمپرس یخ قبل از خواب

بعد از جراحی بینی و قبل از خواب حتما از کمپرس یخ استفاده کنید. که روند بهبودی با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. کمپرس یخ هم برای کاهش درد و هم برای از بین بردن کبودی و ورم بسیار موثر است.

البته توصیه می شود تا 72 ساعت بعد از جراحی از کمپرس یخ استفاده کنید. ولی انجام کمپرس یخ قبل از خواب لازم و ضروری است.

 

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

 

اهمیت خواب بعد از جراحی بینی

بعد از رینوپلاستی خواب و استراحت کافی یک مورد ضروری است تا سلامت سیستم ایمنی بدن مهیا شده و ترمیم سریع تر انجام پذیرد. چون بدن نیازمند فعالیت های بیشتری است تا ترمیم نواحی جراحی سریع تر انجام گیرد. به همین دلیل استراحت کردن، به بدن اجازه می دهد تا راحتتر به ترمیم نواحی برسد.

زمانی که فرد خواب است، نیاز است که اکسیژن و مواد مغذی به اندازه کافی به بدن فرد برسد. تا به بافت ها و ماهیچه های ناحیه کمک شود و ترمیم سریع تر اتفاق افتد. خوابیدن 8 ساعت کامل در هر شب می تواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد.

بهترین روش خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی باید به گونه ای باشد که بیمار در قسمت پهلو و شکم قرار نگیرد. در این موارد فشاری که بر روی بینی وارد می شود، باعث می شود دوران نقاهت طولانی تری بعد از جراحی را شاهد باشیم. بهترین روش و مدل خوابیدن بعد از جراحی به این صورت است که به پشت بخوابید و سر خود را با استفاده از بالش، کمی بالاتر از بدن خود قرار دهید. با این مدل خوابیدن مشکلات تنفسی برای شما به وجود نخواهد آمد. و بینی نیز هر چه سریع تر بهبود می یابد. و تورم ناشی از جراحی کاهش می یابد.

نکات مهم در خصوص حمام کردن بعد از جراحی

نحوه صحیح حمام کردن یکی از سوالات رایجی است که بعد از انجام جراحی باید از پزشک خود بپرسید. حمام کردن نیز مانند خوابیدن روش خاصی دارد. که برای جلوگیری از آسیب به بینی و پانسمان باید آن را رعایت کنید. خیس شدن اسپلینتی که روی بینی جهت فرم دادن آن قرار می گیرد، باعث ایجاد آسیب به آن می شود. و نتیجه مطلوب و ایده آلی از آن حاصل نمی شود. گاها در برخی شرایط نیز از روی بینی جدا می شود و جراحی بالکل بی نتیجه باقی می ماند. بنابراین در هنگام حمام کردن حتما به نکاتی که در ادامه بیان می کنیم، توجه کنید.

در هنگام حمام کردن سر خود را خم نکنید و اجازه ندهید آب به بینی تان برسد. در این مواقع لازم است از تکنیک آرایشگاه ها برای شستن موهایتان استفاده کنید.

از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید. دقت داشته باشید آب گرم نباشد زیرا باعث خونریزی بینی می شود. دکتر مسعود یزدانی متخصص جراحی فک و صورت و رینوپلاستی معتقد است بهتر است تا زمان برداشتن اسپلینت حمام نکنید. بعد از برداشتن اسپلینت نیز می توانید دوش بگیرید اما در روزهایی حمام کنید که قرار است همان روز چسب بینی خود را تعویض کنید.

چرا توصیه می شود بعد از جراحی سر به سمت بالا قرار بگیرد؟

روش خوابیدن و استراحت کردن بعد از جراحی بینی باید به گونه ای باشد که سر در بالاتر از دیگر قسمت های بدن قرار بگیرد. تا مایعات میان بافتی خالی شوند و از بینی و سر و صورت بیرون بیایند. در حالت نشسته و ایستاده طبیعتاً سر بالاتر از بدن می باشد، اما در حالت خوابیده بهتر است دو یا سه بالش زیر سر باشد تا سر کمی بالاتر از بدن قرار گیرد.

سخن پایانی

 به طور کلی همان طور که در ابتدا هم گفتیم نحوه خوابیدن بعد از عمل اهمیت بسیار زیادی دارد. و اگر نکات مربوط به آن به درستی رعایت نشود، می‌تواند آثار زیان باری بر روی بینی داشته باشد، بهترین نوع خوابیدن بعد از جراحی بینی خوابیدن به پشت می‌باشد زیرا کمترین فشار در این حالت به بینی وارد می‌شود.

 

دکتر محمد مسعود یزدانی

متخصص جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی

نظر بدهید

برچسب‌ها

اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی بهترین جراح بینی بهترین جراح بینی استخوانی در تهران بهترین جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی در قم بهترین جراح بینی در کرج بهترین جراح بینی فانتزی بهترین جراح بینی فانتزی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در کرج بهترین جراح فک و صورت در تهران بهترین جراحی بینی در تهران بهتی جراح بینی گوشتی در تهران بهرین جراح بینی در تهران تفاوت جراحی بینی به روش باز و بسته جراح بینی جراح بینی استخوانی جراح بینی در تهران جراح بینی گوشتی جراحی انحراف بینی جراحی بینی جراحی بینی استخوانی جراحی بینی باز جراحی بینی به روش بسته جراحی بینی در بارداری جراحی بینی در تهران جراحی بینی فانتزی جراحی بینی گوشتی جراحی فک جراحی پلاستیک دکتر مسعود یزدانی رینوپلاستی عمل بینی عمل جراحی بینی مراقبت های پس از عمل بینی نتیجه عمل بینی هزینه جراحی بینی هزینه جراحی بینی استخوانی هزینه جراحی بینی در تهران هزینه جراحی بینی در قم هزینه جراحی بینی گوشتی هزینه جراحی رینوپلاستی در کرج هزینه سپتوپلاستی در کرج هزینه عمل زیبایی بینی ورزش بعد از جراحی بینی
Call Now Buttonتماس با دکتر یزدانی

جراحی بینی در تهران

جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی جراح بینی جراحی بینی