تماس با ما
مهمترین نکات برای مراقبت بعد عمل بینی
2 اردیبهشت, 1399 0

مهمترین نکات برای مراقبت بعد عمل بینی

در این مقاله مهمترین نکات برای مراقبت بعد عمل بینی ذکر می شود.

 

مهمترین نکات برای مراقبت بعد عمل بینی
دکتر مسعود یزدانی

 

پس از جراحی رینوپلاستی لازم است در تخت خود به استراحت بپردازید. به این شکل که نباید دراز بکشید؛ چرا که امکان دارد خونریزی صورت بگیرد. می بایست بالشتی پشت کمر و سر خود بگذارید تا سرتان بالاتر از قفسه سینه قرار گیرد.

ممکن است پس از عمل بینی صورت تان ورم کند. به ویژه اطراف بینی و زیر چشم؛ باید گفت این مسئله امری کاملاً طبیعی است. همچنین ممکن است درون بینی خود احساس گرفتگی یا پر بودن داشته باشید که این مسئله هم طبیعی است به دلیل اسپلینت هایی که درون بینی شما قرار گرفته است.

تا چند روز بعد از جراحی امکان دارد شاهد خونریزی های جزئی در حین تخلیه مخاط و یا تعویض پانسمان و غیره باشید. شایان ذکر است این مسئله با توجه به دستکاری هایی که در بینی شده است، کاملاً طبیعی است. چنانچه یکسری نکات را بعد از عمل بینی رعایت نمایید، بی شک روند بهبود شما افزایش می یابد.

مهمترین نکات برای مراقبت بعد عمل بینی عبارتند از:

از خیس شدن پانسمان بینی خود پیشگیری نمایید. به هیچ عنوان سر خود را زیر دوش آب نگیرید. حتی الامکان درون وان استحمام کنید طوری که پانسمانتان خیس نشود.

انجام حرکاتی نظیر پرش، ورزش، دویدن و غیره تا مدتی ممنوع است.

به خاطر داشته باشید هر گونه زور زدن، به محل های جراحی فشار وارد می کند. توصیه می شود از مواد غذایی حاوی فیبر و سبزیجات و میوه استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.

به هیچ وجه فین نکنید.

از لباسهایی استفاده کنید که از جلو دکمه دار هستند. تا ضربه ای در حین تعویض لباس به بینی و صورتتان وارد نشود.

از گریه کردن، خندیدن و ابراز احساسات با شدت پرهیز نمایید.

لازم به ذکر است که هر چقدر صورتتان کم تر حرکت داشته باشد، سریع تر بهبود خواهید یافت. آرام مسواک بزنید تا لب و صورتتان تکان نخورند.

دوران نقاهت بعد از جراحی بینی

بعد از عمل بینی به مدت زمان زیادی نیاز دارید تا دوران نقاهت خود را طی کنید. و هر یک از این دوران به مراقبت هایی نیاز دارند که به ترتیب عبارتند از:

روز اول

بعد از جراحی حدود چند ساعت در بیمارستان می مانید و بعد از آن مرخص می شوید. بهتر است در روز جراحی شخصی با شما به بیمارستان بیاید تا شما را به منزل برساند. در منزل به مدت 24 ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید. در این مدت زمان کمی درد، ورم و احساس بدی بعد از جراحی خواهید داشت. این طبیعی است و نباید نگران باشید.

روز دوم و سوم

در روزهای دوم و سوم میزان کبودی به بیشترین حد خود می رسد. و توجه داشته باشید در این زمان باید گاز یا بانداژ زیر بینی خود را تعویض کنید.

روز چهارم و پنجم

در این دوره باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا پانسمان های داخل و خارج بینی را بردارد. بخیه ها کم کم جذب می شوند و اگر جذبی نباشند، باید کشیده شوند. به ترتیب کبودی اطراف چشم ها و بینی، برطرف می شود.

هفته دوم تا چهارم

ورم ناشی از جراحی کم کم برطرف می شود. تنفس راحت تر از قبل انجام می شود. کم کم بینی شکل اصلی خود را به دست می اورد. توجه داشته باشید چسب زدن نیز عامل مهم و موثری در فرم گرفتن بینی است. پس به توصیه های پزشک معالج خود در خصوص چسب بینی توجه کنید.

یکسال بعد از جراحی

بعد از یک سال می توان گفت که بینی شکل اصلی خود را گرفته و بعد از این دیگر تغییری نمی کند. نتیجه جراحی بینی را عمدتا بعد از گذشت یک سال می توان دید.

 

مهمترین نکات برای مراقبت بعد عمل بینی

شست و شوی بینی بعد از جراحی

بهداشت بینی بعد از جراحی بسیار مهم است. تعویض باند و تمیز کردن داخل بینی باعث می شود عفونت بعد از جراحی را شاهد نباشیم. شست و شوی بینی نیز یکی از مهم ترین راه برای حفظ بهداشت بینی است. در سه هفته اول استفاده از قطره های بینی برای شستشوی بینی کفایت می کند. اما از هفته سوم لازم است با استفاده از سرنگ به آرامی بینی خود را شستشو دهید. البته برای شستشوی بینی روش های زیادی وجود دارد که می توانید بهترین روش را از جراح بینی خود سوال کنید و نظر ایشان را نیز در این باره بدانید.

 

دکتر مسعود یزدانی

متخصص جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی

نظر بدهید

برچسب‌ها

اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی بهترین جراح بینی بهترین جراح بینی استخوانی در تهران بهترین جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی در قم بهترین جراح بینی در کرج بهترین جراح بینی فانتزی بهترین جراح بینی فانتزی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در کرج بهترین جراح فک و صورت در تهران بهترین جراحی بینی در تهران بهتی جراح بینی گوشتی در تهران بهرین جراح بینی در تهران تفاوت جراحی بینی به روش باز و بسته جراح بینی جراح بینی استخوانی جراح بینی در تهران جراح بینی گوشتی جراحی انحراف بینی جراحی بینی جراحی بینی استخوانی جراحی بینی باز جراحی بینی به روش بسته جراحی بینی در بارداری جراحی بینی در تهران جراحی بینی فانتزی جراحی بینی گوشتی جراحی فک جراحی پلاستیک دکتر مسعود یزدانی رینوپلاستی عمل بینی عمل جراحی بینی مراقبت های پس از عمل بینی نتیجه عمل بینی هزینه جراحی بینی هزینه جراحی بینی استخوانی هزینه جراحی بینی در تهران هزینه جراحی بینی در قم هزینه جراحی بینی گوشتی هزینه جراحی رینوپلاستی در کرج هزینه سپتوپلاستی در کرج هزینه عمل زیبایی بینی ورزش بعد از جراحی بینی
Call Now Buttonتماس با دکتر یزدانی

جراحی بینی در تهران

جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی جراح بینی جراحی بینی