تماس با ما
تفاوت بینی گوشتی و استخوانی
17 مرداد, 1400 0

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

امروزه شاهد جراحی بینی زیادی در اطرافیان و آشنایان خود و دیگران هستیم. چرا که دیگر جراحی بینی و تغییر در ساختار آن به طرز چشم گیری وسعت یافته است. شاید شما هم جز کسانی باشید که قصد عمل بینی را دارد. قبل از اینکه بخواهیم تفاوت بینی گوشتی و استخوانی را بگوییم، ابتدا باید نوع آن را تشخیص دهیم. بهتر است بدانید که تعیین نوع بینی تاثیر بسزایی در روند عمل جراحی زیبایی دارد.

 

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

آناتومی بینی

برای اینکه بتوانیم راحت تر بینی گوشتی را از استخوانی تشخیص دهیم، لازم است ابتدا با آناتومی بینی آشنا شویم. بینی از سه لایه تشکیل می شود. که عبارتند از:

لایه بیرونی که پوست آن را شامل می شود و یک لایه عضلانی ریز که در سطح زیرین بینی متصل است.

لایه دوم اسکلت غضروف بینی است.

لایه سوم که از مخاط و کمی پوست تشکیل شده است. مخاط وظیفه مرطوب نگه داشتن و محافظت از بینی را به عهده دارد.

ویژگی بینی گوشتی

اگر شما دارای بینی گوشتی باشید حتما از چرب بودن آن رنج می برید چون بینی های گوشتی پوستی زخیم تر نسبت به بینی های استخوانی دارند.

از لحاظ ظاهری باید بگوییم که نوک بینی پهن و افتاده از نشانه های بارز بینی های گوشتی است.

از لحاظ بافت و غضروف، بینی های گوشتی ضعیف هستند.

ویژگی بینی های استخوانی

بر خلاف بینی های گوشتی، بینی های استخوانی دارای پوستی نازک، انعطاف پذیر و متوسط هستند. از لحاظ ظاهری باید بگوییم که بینی های استخوانی دارای قوز هستند. در بعضی از افراد خیلی کوچک و در بعضی از افراد خیلی به چشم می آید. بینی های استخوانی از نظر بافت و غضروف مستحکم هستند.

تشخیص بینی های گوشتی

برای تشخیص بینی های گوشتی می توانید قسمتی از بینی را با دو انگشت فشار دهید. شاهد خواهید بود که از منافذ پوست بینی چربی بیرون میزند که اغلب سفید یا شیری رنگ هستند. در بینی های استخوانی  اغلب چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این تراوش چربی به این دلیل است که در بینی های گوشتی غدد چربی فعال  وجود دارد.

 

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

انواع بینی گوشتی

بینی گوشتی خود نیز دارای دو نوع است که در اینجا به آن اشاره می کنیم.

بینی گوشتی با منافذ باز و غدد چربی زیاد

این نوع بینی غدد چربی زیادی دارد و چربی بسیاری از آن تراوش می شود. برای جراحی این نوع بینی بهتر است 6 ماه بطور مداوم لایه برداری پوست با لیزر انجام شود. و در کنار آن یک رژیم غذایی درست و حذف نمک می تواند کمک کننده باشد.

بینی گوشتی با غدد چربی کم و منافذ بسته

این نوع بینی گوشتی غدد چربی کمتری دارد و معمولا قرمز تر از سایر اجزای صورت هستند. برایجراحی این نوع بینی جراح می تواند با قرار دادن اسکلت استخوانی سفت و محکم شکل و فرم زیبایی به بینی بدهد. در شرایطی نیز پزشک می تواند برای جلوگیری از ایجاد بافت چربی روی این نوع بینی غضروف و بینی را به هم نزدیکتر می کند.

دکتر مسعود یزدانی متخصص جراحی فک و صورت و جراحی پلاستیک بینی از پزشکان سرشناس و حرفه ای در ایران هستند. که تجربه بالایی در زیمنه جراحی انواع بینی های گوشتی و استخوانی دارند.

تشخیص بینی های استخوانی

خب حال برای بینی های استخوانی هم از روش بینی های گوشتی استفاده می کنیم. شاهد خواهید بود که هیچ چیزی به بیرون از بینی تراوش نمی کند. پس شما بینی استخوانی دارید.

علت تراوش چربی از پوست بینی به این معنی است که در بینی های گوشتی غدد چربی فعال وجود دارد.

خب تا به حال شاید متوجه شده باشید که تفاوت بینی های گوشتی و استخوانی در چیست؟ اما ما به آنها به طور خلاصه اشاره می کنیم.

بهترین جراح بینی گوشتی و استخوانی

افرادی که به دنبال یافتن بهترین جراح بینی گوشتی و استخوانی هستند، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشند :

  • سوابق پزشکی جراح
  • در نظر گرفتن مدارک پزشکی متخصص
  • بررسی میزان تخصص و تجربه پزشک
  • مشاهده گالری عکس های قبل و بعد جراحی بیماران
  • برگزاری جلسات مشاوره پیش از جراحی

البته در نظر داشته باشید که هیچ جراحی، نمی تواند به طور قطع و صد در صد، ضمانت کند که بهترین نتیجه جراحی بینی را به ارمغان می آورد. امام دکتر مسعود یزدانی از گطشکان سرشناس و باتجربه در ایران هستند که علاوه بر رفع مشکلات بینی از قبیل مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و غیره به زیبایی و هماهنگی مدل بینی و صورت بیمار نیز توجه ویژه ای دارد.

آیا ممکن است بینی گوشتی با بینی استخوانی اشتباه گرفته شود؟

اول از همه بهتر است بگوییم کار را باید دست کار بلدش سپرد. اگر شما بخواهید با هزینه ی خیلی کم در یک مکان نامعتبر عمل بینی انجام دهید، امکان اینکه نتیجه عمل رضایت بخش نباشد زیاد است و حتی در برخی موارد دچار آسیب های غیر جبران می شوید.

در بیشتر موارد افراد غیر متخصص حتما نمی توانند بینی گوشتی و استخوانی و تفاوت بین آنها را تشخیص دهند.

اما خب بعضی از عوامل ممکن است نوع بینی شما و تشخیص آن را سخت کند.

مثلا اشخاصی هستند که بینی آنها پوستی نازک و ظریف دارد ولی غضروف حجیم دارند که بینی حالت پهن و افتاده به خود می گیرد و این بینی با بینی گوشتی اشتباه گرفته می شود.

اما اگر توسط پزشک متخصص و از دید تخصصی بینی مورد بررسی قرار گیرد، اشتباهی در تشخیص بینی استخوانی و گوشتی رخ نمی دهد.

این را میدانیم که پوست بینی گوشتی زخیم است و اگر با دو انگشت نوک بینی را بفشارید شاهد خواهید بود که چربی از آن تراوش خواهد کرد ولی این درحالی است که بینی های استخوانی بسیار کم دچار همچین حالتی می شوند.

تعدد بالای بینی های گوشتی در خاورمیانه

این تفکر که درصد بینی گوشتی در خاورمیانه بیشتر است، بسیار رایج است. دلیل آن هم این است که  افراد در خاورمیانه، پوست های ضخیم تر و در نتیجه بینی گوشتی تری نسبت به افراد در اروپا و آمریکا دارند در نتیجه بینی های استخوانی در اروپا بیشتر است.

تفاوت بینی های گوشتی و استخوانی

به طور خلاصه باید گفت که هرچه مشکلات پوست بینی بیشتر باشد بینی گوشتی است و هرچه جنس پوست بینی بهتر باشد و مشکل آن فقط ناهنجاری باشد که مربوط به قسمت استخوانی و غضروفی  بینی است، آن بینی استخوانی است.

افراد زیادی بر این باورند که عمل بینی های گوشتی قابل برگشت هستند. آنها گمان می کنند چون بینی در طول عمر همچنان رشد می کند، بعد از عمل هم حتما همان شکل سابق را به خود می گیرد و حتما عمل سختی را پیش رو دارند.

اما باید بگوییم این باور غلط است.

در گذشته عدم استفاده از تکنیک های درست و به دلیل سنتی بودن این عمل، امکان تغییر شکل بینی بعد از عمل وجود داشت. اما امروزه با متد های جدیدی که در این نوع عمل انجام می شود جراحان و پزشکان این اطمینان را به بیماران می دهند که بینی بعد از عمل تغییر نمی کند.

 

 

آیا امکان تشخیص اشتباه بینی گوشتی و استخوانی وجود دارد؟

در اکثر موارد حتی افراد غیر متخصص هم می توانند این دو نوع بینی را از هم تشخیص دهند ولی گاهی اوقات بینی هایی با پوست بسیار نازک و غضروف بسیار قوی وجود دارند که در اصل استخوانی می باشند اما به جهت اینکه دارای نوک پهن و افتادگی سر بینی هستند با بینی گوشتی اشتباه گرفته می شوند.

البته اگر به مهمترین وجه تفاوت این دو نوع بینی یعنی ضخامت پوست آن توجه گردد کمتر دچار اشتباه خواهید شد.

بینی های گوشتی دارای پوستی ضخیم بوده واگر کمی پوست سر بینی را بین دو انگشت فشار دهیم از سوراخ های ریز آن چربی به بیرون تراوش می کند، در حالیکه در نوع استخوانی این اتفاق نمی افتد.

بینی استخوانی با نوک گوشتی

بسیاری از افراد ملاک بینی استخوانی را صرفا قوز می دانند. و تصور می کنند اگر بینی کسی قوز نداشته باشد، حتما گوشتی است. در حالی که چنین چیزی اشتباه است و ممکن است بسیاری از بینی های گوشتی نیز قوز داشته باشند. در حقیقت ملاک تشخیص نوع بینی ضخامت پوست بینی است. اگر پوست بینی ضخیم باشد و غضروف کمتری داشته باشد، بینی از نوع گوشتی است. و برعکس اگر بینی پوستی نازک داشته باشد، استخوانی خواهد بود.

اما بسیاری از بینی ها نیز به شکلی ترکیبی از استخوانی و گوشتی هستند. مثلا ساختار بینی به طور کلی استخوانی و نوک آن گوشتی است.

یکی از اصلی ترین تفاوت های بینی استخوانی و گوشتی

به طور کلی با توجه به خصوصیاتی که از بینی گوشتی و استخوانی ذکر شد، می توان گفت افراد غیرمتخصص هم می توانند این دو نوع بینی را از هم تشخیص دهند. ولی در برخی مواقع به همین راحتی نمی توان بینی گوشتی از استخوانی را تشخیص داد. برخی بینی ها پوستی نازک با غضروفی قوی و پهن دارند که ممکن است با بینی گوشتی اشتباه گرفته شود. ولی اگر بخواهیم یک تفاوت اصلی بین بینی گوشتی و استخوانی قائل باشیم باید مقدار نازک یا ضخیم بودن پوست را در نظر بگیریم. در بینی های گئشتی پوست ضخیم تر است و اگر با دست به پوست آن فشار وارد کنیم، چربی های ریزی از آن به بیرون تراوش می کند. اما در نوع استخوانی بینی همچین اتفاقی پیش نمی آید.

 نتیجه جراحی در بینی های گوشتی و استخوانی

نتیجه جراحی بینی بسیار مهم است. در واقع همه سختی ها و دردسرهای جراحی توسط بیمار و پزشک تحمل می شود تا نتیجه خوبی از جراحی بدست آید. اما آیا همه نتیجه دست پزشک است؟ قطعا خیر.

آنچه که فرم بینی را تغییر می دهد، بخش اعظمی از آن بسته به مراقبت های بیمار بعد از جراحی دارد. اگر توصیه های پزشک برای مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرید، قطعا نتیجه رضایت بخش تری از جراحی بینی خود خواهید دید.

اگر تمایل دارید یک بینی طبیعی داشته باشید، باید قبل از جراحی و در جلسات مشاوره پزشک خود را در جریان قرار دهید.

عمل جراحی بینی طبیعی به ین شکل است که در ساختار بینی قوسی ایجاد نمی شود یا قوس خفیف ایجاد می شود. و زاویه بین لب بالایی و نوک بینی به صورت 90 درجه در می آید. در این صورت می توان گفت جراحی بینی به شکل طبیعی صورت گرفته است.

اما اگر سلیقه بیمار به شکلی باشد که بینی فانتزی را بر طبیعی ترجیح دهد، پزشک جراح باید قوسی روی بینی ایجاد کند. و زاویه بین لب بالایی تا نوک بینی را حدود 105 درجه تنظیم کند.

نکته قابل توجه این است که بیمار با توجه به نوع بینی خود می تواند درخواست فرم دهی داشته باشد. مثلا بینی های گوشتی دارای محدودیت هایی هستند که نمی توان هرطور که بیمار مایل است، آن را فرم داد. اما بینی های استخوانی راحتتر شکل می گیرند و هر فرمی که بیمار بخواهد و غیرعادی نباشد، می تواند داشته باشد. اما توصیه ما به شما عزیزان این است که دست جراح را در نوع فرم بینی تان باز بگذارید. و ترجیحا پزشک را مجبور به نوع فرم دلخواهتان نکنید. چون قبل از زیبایی، اولین چیزی که در اولویت است، سلامتی شماست. بنابراین پزشک باید ابتدا سلامتی شما را جهت مشکلات تنفسی تضمین کند و سپس برای زیبایی و فرم دهی بینی تلاش کند.

انواع روش های جراحی در بینی گوشتی و استخوانی

جراحی بینی با توجه به آناتومی بینی فرد انجام می شود و نحوه عمل جراحی بینی به دلیل روش و تکنیک خاصی که دارند به دو نوع باز و بسته انجام می شوند. مناسب ترین روش برای جراحی بینی بسته به میزان تغییراتی که بیمار مدنظر دارد، و شرایط بیمار و صلاحدید پزشک تعیین می شود. در اینجا به هر دو روش عمل جراحی می پردازیم:

روش جراحی باز بینی

در عمل بینی به روش باز بر روی پوستی که مابین حفره های بینی قرار دارد و در علم پزشکی به آن کلوملا می گویند، برشی ایجاد می شود تا بتوان پوست بینی را به طور کامل از روی ساختمان بینی به سمت بالا هدایت کرد و به این ترتیب جراح به طور کامل روی ساختار بینی و اعمال اصلاحات مسلط است. در این روش میزان کبودی به دلیل برشی که ایجاد می شود. بیشتر است ولی نتیجه نیز قطعا با اطمینان بیشتری حاصل می شود زیرا پزشک بر ساختار بینی اشراف کامل دارد.

همچنین امکان ایجاد تغییرات و اصلاحات گسترده نظیر اصلاح غیرقرینگی بینی، رفع کجی بینی و … نیز در این روش به سهولت امکان پذیر است. بعد از اینکه جراحی تمام شد بخیه های ریزی بر روی کلوملا زده می شود. که البته از بابت بجای ماندن آثار بخیه جای نگرانی وجود ندارد چرا که به مرور زمان به طور کامل برطرف می شود.

 

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

روش جراحی بسته بینی

این روش کاملا نقطه مقابل روش جراحی باز است. به این صورت که در عمل بینی به روش بسته، برشی بر روی پوست کلوملا زده نمی شود. و همه برش ها در داخل بینی ایجاد می شوند. خب طبیعی است چون برشی بر روی این بینی زده نمی شود. میزان تورم و کبودی بعد از عمل نیز بسیار ناچیز است. و حتی بر روی بینی بخیه زده نمی شود. و نگرانی از بابت اثر بخیه وجود نخواهد داشت. مدت زمان عمل و دوران نقاهت پس از عمل نیز در این روش کوتاه تر از جراحی بینی به روش باز است. اما تنها مشکلی که وجود دارد این است.که در جراحی بینی به روش بسته، دید جراح محدودتر از روش باز است. و بنابراین امکان ایجاد تغییرات پیچیده بر روی بینی در این روش به سادگی امکان پذیر نیست. به همین جهت اغلب جراحان بینی، جراحی بینی به روش باز را در اولویت قرار می دهند.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی  در مراقبت  های پس از جراحی

بهتر است بدانید مراقبت هایی که بعد از جراحی عمل بینی باید رعایت شود، در بینی گوشتی و استخوانی تفاوتی ندارد و برای هر دو یکسان است.

برخی از مراقبت های بعد از عمل بینی عبارتند از:

حالت تهوع و سرگیجه که نباید تحرک زیاد داشته باشید تا رفع گردند.

احساس گلو درد و سرماخوردگی که با خوردن مایعات گرم حل می شود.

خارج شدن خونابه تا 48 ساعت بعد از عمل و نذاشتن تامپون

برای پیشگیری از آلودگی در اطراف بینی برای جلوگیری از خونابه از گاز استریل استفاده کنید.

در حالت نیمه نشسته بخوابیدبطوری که سرتان کمی بالا تر از پاهایتان باشد.

تورم و کبودی که با کمپرس های سرد و گرم و خوردن  آبمیوه های طبیعی و ویتامین ها بر طرف می شود.

خوابیدن به صورت طاق باز به مدت 2 تا 3 هفته

با صدای بلند فریاد نزنید.

با شدت و فشار زیاد نخندید و هنگام خندیدن سعی کنید بینی هایتان به دو طرف کشیده نشوند.

با دهان باز عطسه کنیدتا به بینی شما فشار وارد نشود.

بعد از عمل روزی سه بار بینی خود را با سرم شست و شو دهید.

کشیدن سیگار و قلیان در طول نقاهت ممنوع می باشد و از مصرف آنها جدا خودداری کنید.

 

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی

 

آیا بینی گوشتی بعد از جراحی به حالت قبل برمیگردد؟

در زمان های گذشته بسیار پیش می آمده که بینی های عمل شده به زمان قبل از جراحی تغییر شکل می دادند. اما امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و تکنولوژی کمتر شاهد همچین مشکلاتی هستیم. و در این باره تفاوتی بین عمل بینی استخوانی و گوشتی وجود ندارد. در واقع مسئله مهمی که در جراحی بینی باید به آن توجه داشت، ضخامت پوست بینی است. هر چقدر ضخامت پوست بینی بیشتر باشد جراحی راحتتری نیز خواهید داشت. اما اگر ضخامت پوست کم باشد، کار برای پزشک جراح شما بسیار سخت تر خواهد بود.

عمل بینی گوشتی بهتر است یا استخوانی؟

شاید برای شما نیز سوال پیش آمده که عمل بینی گوشتی بهتر نتیجه می دهد. یا بینی های استخوانی؟ یا اینکه با وجود بینی گوشتی آیا نتیجه رضایت بخشی همچون بینی استخوانی کسب خواهید کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال لازم است گفته شود که امروزه با توجه افزایش دانش پزشکان و پیشرفت تکنولوژی تفاوت چندانی بین نوع بینی و جراحی آنان وجود ندارد. چرا که روش های جراحی پیشرفته شده و پزشکان به صورت تخصصی تری به انجام عمل جراحی می پردازند.حتی عمل بینی های غضروفی نیز به راحتی قابل انجام است. دکتر مسعود یزدانی متخصص جراحی فک و صورت و جراحی پلاستیک از پزشکان سرشناس و حرفه ای جراحی بینی اعم از گوشتی و استخوانی هستند.

هزینه عمل جراحی بینی گوشتی و استخوانی

هزینه جراحی بینی با توجه به نوع بینی و مقدار سختی و آسانی کار محاسبه می شود. ممکن است در طول جراحی ناهنجاری هایی ایجاد شود که برای پزشک دردسرساز شود. اما اگر بخواهیم تفاوت هزینه در جراحی بینی و گوشتی را به طور دقیق بیان کنیم، باید بگوییم جراحی بینی گوشتی با توجه به ظرافت هایی که در حین جراحی می طلبد، بسیار سخت تر از جراحی بینی استخوانی است. و خب طبیعتا هزینه بالاتری نیز دارد.

دکتر مسعود یزدانی متخصص فک و صورت و جراح پلاستیک بینی از بهترین جراحان بینی در ایران می باشند که با توجه به تخصص بالایی که دارند، هزینه مناسبی برای جراحی درنظر می گیرند.

عوارض جراحی بینی گوشتی و استخوانی

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که عوارض جراحی بینی گوشتی و استخوانی چیست؟ خب طبیعی است که هر نوع عمل جراحی عوارضی نیز داشته باشد اما عمل جراحی بینی کمترین عوارض را دارد و تفاوتی نمی کند بینی گوشتی بشد یا استخوانی. به عبارتی دیگر تنها تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در نوع آن بوده و عوارض آن ها تفاوتی با هم ندارد.

هرچند در گذشته احتمال بازگشت فرم بینی گوشتی بعد از عمل به فرم اولیه وجود داشت. اما امروزه با به کارگیری روش های نوین جراحی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. و احتمال برگشت بینی بعد از جراحی تقریبا به صفر رسیده است.

البته مراقبت های گفته شده در بالا نیز تاثیر بسیار بسزایی در نتیجه جراحی خواهد داشت و چنانچه جراحی بینی به درستی انجام شده و بیمار مراقبت های بعد از آن را به خوبی رعایت کند، تنها عارضه جراحی بینی بروز مقداری درد و تورم می باشد که به مرور زمان رفع خواهد شد.

 

دکتر مسعود یزدانی

متخصص جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی

نظر بدهید

برچسب‌ها

اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی بهترین جراح بینی بهترین جراح بینی استخوانی در تهران بهترین جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی در قم بهترین جراح بینی در کرج بهترین جراح بینی فانتزی بهترین جراح بینی فانتزی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در کرج بهترین جراح فک و صورت در تهران بهترین جراحی بینی در تهران بهتی جراح بینی گوشتی در تهران بهرین جراح بینی در تهران تفاوت جراحی بینی به روش باز و بسته جراح بینی جراح بینی استخوانی جراح بینی در تهران جراح بینی گوشتی جراحی انحراف بینی جراحی بینی جراحی بینی استخوانی جراحی بینی باز جراحی بینی به روش بسته جراحی بینی در بارداری جراحی بینی در تهران جراحی بینی فانتزی جراحی بینی گوشتی جراحی فک جراحی پلاستیک دکتر مسعود یزدانی رینوپلاستی عمل بینی عمل جراحی بینی مراقبت های پس از عمل بینی نتیجه عمل بینی هزینه جراحی بینی هزینه جراحی بینی استخوانی هزینه جراحی بینی در تهران هزینه جراحی بینی در قم هزینه جراحی بینی گوشتی هزینه جراحی رینوپلاستی در کرج هزینه سپتوپلاستی در کرج هزینه عمل زیبایی بینی ورزش بعد از جراحی بینی
Call Now Buttonتماس با دکتر یزدانی

جراحی بینی در تهران

جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی جراح بینی جراحی بینی