تماس با ما
ورزش بعد از جراحی بینی
27 تیر, 1400 0

ورزش بعد از جراحی بینی

 در این مقاله به ورزش بعد از جراحی بینی میپردازیم. تا دو هفته اول بعد از عمل بینی باید از فعالیت‌های شدید دوری کنید و هنگام خواب سر خود را در حالت شیبدار نگه دارید. دوره مراقبت بعد از عمل بسیار مهم است زیرا بینی باید در این مدت بهبود یابد و ورم آن به کمترین میزان ممکن برسد. بیمار بعد از دو هفته، در صورتی که روند بهبودی بینی به درستی طی شده باشد و بینی به وضعیت مطلوبی رسیده باشد. می‌تواند تند راه برود و ورزش‌های سبک انجام دهد. یک ماه بعد از عمل بیمار می‌تواند به فعالیت‌های شدید و ورزش سنگین قبل از عمل ادامه دهد و اجسام سنگین بلند کند.

 

ورزش بعد از جراحی بینی

 

پزشکان معمولا بیمارانشان را 3 تا 7 روز بعد از عمل رینوپلاستی به پیاده‌روی‌های سبک تشویق می‌کنند. تحرک مداوم و طولانی‌مدت به بهبود جریان خون کمک می‌کند که می‌تواند باعث از بین رفتن کبودی و تورم بعد از عمل شود. معمولا توصیه می‌شود. بعد از عمل زیبایی بینی کاری انجام ندهید، بجز پیاده‌روی آرام و سبک در هفته اول به مدت 15 تا 20 دقیقه در روز.

چه ورزش هایی ممنوع است؟

ورزش‌های هوازی خطرناک هستند؛ خوشبختانه چند روز بعد از جراحی می‌توانید به پیاده‌روی بروید. پزشکان هم پیاده‌روی آرام بعد از عمل جراحی را توصیه می‌کنند. البته منظورمان پیاده‌روی کوتاه و در حد تحمل بیمار است. این کار از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری خواهد کرد. اما اجازه ورزش بعد از عمل برای تمام طول هفته اول را نخواهید داشت . به‌خصوص فعالیت‌های هوازی مثل دویدن و دوچرخه‌سواری ممنوع است. اگر علاقه داشتید هفته اول می‌توانید پیاده روی سبک حدود 15 دقیقه در روز (با توجه به توان جسمانی خودتان) داشته باشید.

یادتان باشد که استخوان بینی‌تان نیاز به استراحت دارد و فقط اجازه انجام فعالیت‌های سبک مثل پیاده‌روی را خواهید داشت. از طرفی، ورزش ایروبیک و هوازی نیاز به اکسیژن بیشتری دارد که باتوجه به تورم و التهاباتِ داخل بینی بعد از عمل، امکان انجام چنین ورزش‌هایی برایتان غیرممکن و آسیب‌زا است.

عاشقان ورزش و عمل بینی

اگرچه برایتان به عنوان یک عاشق ورزش سخت است که در تمرینات خود وقفه بیاندازید . اما به یاد داشته باشید که این دوره فقط یک استراحت موقتی است. پس بهتر است از بدن و بینی جدید خود بعد  از عمل جراحی محافظت کنید. چند روش خاص وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها روند بهبود خود را تقویت کنید. برخی خوراکی ها مانند زردچوبه ، زنجبیل ، آناناس و زغال اخته خاصیت ضد التهابی طبیعی دارند.

 

 

 

چه مدت بعد از عمل بینی برای ورزش آمادگی داریم ؟

بعد از عمل حدود شش هفته طول می‌کشد که اجزای بینی فرد به حالت طبیعی خود برگردد. و بعد از این مدت فرد می تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و بعد از گذشت هشت هفته اکثر بیماران می توانند ورزش های کم خطر و ملایمی را انجام دهند. مانند رشته های ورزشی شنا و دوچرخه سواری اما ورزش های که نیاز به قدرت بدنی بالا و تحرک زیادی مانند طناب زدن و یا ایروبیک پرهیز کنید. و حتی تا یه مدت بایستی از دویدن دوری کنید .

در این مدت زمانی که ورزش نکرده اید مطمعنا بدن شما کمی افت کرده است. اما به هیچ عنوان سعی نکنید مانند قبلا حرکت های سخت و پر تحرک را انجام دهید بلکه آهسته آهسته تمرینات خود را شروع کنید .

اگر هنگام تمرین احساس بدی داشته اید و حس کردید که در بینی شما لرز وجود دارد به سرعت ورزش خود را متوقف کنید . در واقع این ریَکشن به این معناست که بدن شما به شما هشدار داده است و از شما می خواهد که به خودتان سخت نگیرید .

در انجام ورزش های که تماسی می باشند بسیار دقت کنید زیرا برخورد کوچکترین وسیله به بینی جدیدتان موجب می شود که آسیب جدی به اجزای بینی و یا خودتان وارد کند .

ورزش های تماسی ورزش های مانند : فوتبال ؛ بسکتبال ؛ هندبال ؛ بیس بال و … می باشد که دست کم بایستی شش ماه از این ورزش ها دوری نمیاد .

 

ورزش بعد از جراحی بینی

زمان بهبودی :

افرادی که پس از هر نوع عمل زیبایی بلافاصله تمرینات خود را از سر می گیرند. بسیار کار اشتباهی انجام می دهند . زیرا تمامی فعالیت های که شما انجام می دهید در میزان بهبودی شما تاثیر می گذارد. زیرا بدن فرد پس از جراحی به سختی در تلاش می باشد که خودش را ترمیم کند.پس بنابراین بدن شما نیاز به مایعات کافی ؛ استراحت و غذا های مغذی دارد تا روند بهبودی آن سریع تر باشد .

پس از جراحی رینو پلاستی داخل بینی بافت های بسیار نرمی دارد و بسیار مستعد خونریزی می باشد. و انجام فعالیت های سنگین و ورزش های نامناسب در نتیجه جراحی شما تاثیر دارد.

به ورزشکارانی که قصد جراحی بینی دارند توصیه می کنیم حتما با یک پزشک متخصص  مشورت کنند. پیشنهاد ما به شما دکتر مسعود یزدانی متخصص جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی است. ایشان با صبر و حوصله زیاد تمامی نکات بعد از جراحی را به شما یادآور می شوند.

زمان شروع پیاده روی بعد از عمل بینی

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، فعالیت های ورزشی بعد از جراحی بینی ممنوع است. اما از آنجایی که پیاده روی جزو ورزش های سبک محسوب می شود، برخی پزشکان انجام آن را بعد از گذشت مدت زمانی از جراحی پیشنهاد می کنند.

البته توجه داشته باشید در هنگام بلند شدن و راه رفتن سرگیجه نداش ته باشید. چرا که آثار بیهوشی تا مدت ها روی شما می ماند و ممکن است باعث گیجی و منگی شما شود. در این صورت بهتر است به صدای بدن خود گوش کنید.

در صورتی که سردرد و سرگیجه دارید، سعی کنید تمام روز را در تخت خود استراحت کنید. اما چنانچه فردای آن روز توانایی بلند شدن و پیاده‌ روی را دارید و پزشکتان نیز تاکیدی برای استراحت مطلق شما نداشته است، می توانید اقدام به این کار نمایید. البته توجه داشته باشید پیاده روی سریع به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود. در هفته اول بعد از جراحی بینی باید به صورت کاملا آرام و به گونه ای که سرتان رو به بالا باشد، پیاده روی کنید. ضربان قلب شما نباید در حین پیاده روی بالا برود. 

  • پیاده روی بعد از جراحی بینی باعث می شود که دچار خستگی ذهنی و کسالت نشوید.
  • کار های روزمره خود را زود تر و راحت تر می توانید انجام دهید.
  • ضعف و درد عضلانی نخواهید داشت.
  • جریان خون شما بهبود پیدا می کند و تورم ناشی از جراحی نیز کاهش می یابد.
  • از ایجاد لخته های خون بعد از جراحی جلوگیری می شود.

ورزش یوگا بعد از جراحی بینی

یوگا ورزشی است که به نسبت پیاده روی و دویدن و دیگر ورزش ها تمرینات ملایم تری دارد. و بعد از حدود دو تا سه هفته بعد از جراحی می توانید یوگا را به صورت سبک انجام دهید. البته توجه داشته باشید به هیچ عنوان نباید بدنتان خم شود. چرا که ممکن است در بینی خونریزی ایجاد گردد.

تمرینات پیلاتس نیز ساده و مناسب برای بعد از جراحی است. البته توجه داشته باشید که ضربان قلبتان باید بالا برود و سرتان نیز رو به پایین قرار نگیرد. 

ورزش های مجاز در ماه اول جراحی بینی

معمولاً در ماه اول جراحی بینی هیچ یک از فعالیت ها و ورزش ها توصیه نمی شود. اما ورزش های سبکی همچون پیاده روی آن هم با سرعت بسیار آرام بدون اینکه ضربان قلب‌تان بالا برود، مجاز است. توجه داشته باشید پیاده‌ روی صرفاً برای عدم ایجاد خستگی ذهنی به شما توصیه می شود. بنابراین به آن به چشم ورزش نگاه نکنید.  

 

 

دکتر مسعود یزدانی

متخصص جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی

نظر بدهید

برچسب‌ها

اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی بهترین جراح بینی بهترین جراح بینی استخوانی در تهران بهترین جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی در قم بهترین جراح بینی در کرج بهترین جراح بینی فانتزی بهترین جراح بینی فانتزی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در تهران بهترین جراح بینی گوشتی در کرج بهترین جراح فک و صورت در تهران بهترین جراحی بینی در تهران بهتی جراح بینی گوشتی در تهران بهرین جراح بینی در تهران تفاوت جراحی بینی به روش باز و بسته جراح بینی جراح بینی استخوانی جراح بینی در تهران جراح بینی گوشتی جراحی انحراف بینی جراحی بینی جراحی بینی استخوانی جراحی بینی باز جراحی بینی به روش بسته جراحی بینی در بارداری جراحی بینی در تهران جراحی بینی فانتزی جراحی بینی گوشتی جراحی فک جراحی پلاستیک دکتر مسعود یزدانی رینوپلاستی عمل بینی عمل جراحی بینی مراقبت های پس از عمل بینی نتیجه عمل بینی هزینه جراحی بینی هزینه جراحی بینی استخوانی هزینه جراحی بینی در تهران هزینه جراحی بینی در قم هزینه جراحی بینی گوشتی هزینه جراحی رینوپلاستی در کرج هزینه سپتوپلاستی در کرج هزینه عمل زیبایی بینی ورزش بعد از جراحی بینی
Call Now Buttonتماس با دکتر یزدانی

جراحی بینی در تهران

جراح بینی در تهران بهترین جراح بینی جراح بینی جراحی بینی