18 آذر, 1398 0

جراحی انحراف بینی

انحراف بینی اختلالی است که می تواند به دلیل عواملی از قبیل ضربه، ژنتیک، سلامت و نحوه زندگی بستگی دارد. زمانی که حرف از انحراف بینی می شود ذهن به سمت گرفتگی بینی می رود. باید تایید کنیم و بگوییم که اکثر افرادی که انحراف بینی دارند از گرفتگی بینی و اختلال در تنفس رنج می برند. علاوه بر گرفتگی، انحراف بینی می تواند عوارض دیگری از قبیل عفونت در سینوس ها و سردرد شدید را به همراه داشته باشد. به دلیل اختلالاتی که انحراف بینی در تنفس به وجود می آورد.افرادی که این بیماری را دارند باید به پزشک مراجعه کرده و در نهایت عمل جراحی انحراف بینی انجام دهند.

تشخیص انحراف بینی

از آنجایی که در برخی بینی هایی که دچار انحراف هستند، انحراف ظاهری وجود ندارد، بنابراین برای تشخیص این بیماری نیاز به معاینه می باشد. معمولا معاینه توسط آندوسکوپ صورت می گیرد. آندوسکوپ به پزشک کمک می کند تا تمام ساختار بینی را ببیند. و اگر انحراف کمی هم وجود داشته باشد متوجه آن شود. در برخی موارد می توان برای تشخیص انحراف بینی از سی تی اسکن هم کمک گرفت.

علائم انحراف بینی

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟ در اینجا به چند مورد از علائمی که به وسیله آن می توان انحراف بینی را تشخیص داد، اشاره می کنیم:

خروپف در هنگام خواب

اختلال در تنفس مخصوصا در هنگام خواب

وجود مخاط در گلو و پشت حلق

خونریزی از بینی

عمل جراحی انحراف بینی در چه مواردی انجام می شود؟

عمل جراحی انحراف بینی در افرادی انجام می شود که از عوارض انحراف بینی رنج می برند. البته در برخی افراد ممکن است انحراف بینی بر روی ظاهر بینی هم تاثیر گذاشته باشد. و عمل جراحی بخاطر زیبایی هم باشد. گاهی ممکن است عمل جراحی بینی و انحراف بینی باهم انجام شوند. به اینگونه که فرد از پزشک می خواهد هم انحراف بینی اش رفع شود و هم در شکل ظاهری آن تغییراتی ایجاد شود.

آمادگی قبل از عمل جراحی انحراف بینی

قبل از انجام جراحی انحراف بینی باید با پزشک جراح خود مواردی را در جریان بگذارید که عبارتند از:

سابقه پزشکی:

هر گونه بیماری یا سابقه پزشکی که از قبل داشته اید، حتی اگر تصور می کنید در جراحی شما تاثیری ندارد، نیز با پزشک خود در میان بگذارید. و داروهایی که مصرف می کنید را به اطلاعشان برسانید.

معاینه فیزیکی

یک جلسه قبل از جراحی را پزشک به معاینه فیزیکی اختصاص می دهد. در این معاینه ساختار بینی و پوست مورد معاینه قرار می گیرد. البته ممکن است پزشک تشخیص دهد که معاینات دیگری نیز لازم است.

عکس از بینی

در جلسات مشاوره از بینی شما در زوایای مختلف عکس برداری می شود. این عکس ها در حین جراحی و برای مقایسه بعد از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

جلسات مشاوره

قبل از جراحی جلسات مشاوره برای بیان خواسته های بیمار تشکیل می شود. و پزشک بیان می دارد که آیا این عمل مناسب شما هست یا خیر؟

خطرات عمل جراحی انحراف بینی

در عمل جراحی انحراف بینی معمولا خطری بیمار را تهدید نمی کند. تنها خطری که می تواند یک بیمار را در هنگام عمل جراحی انحراف بینی تهدید کند واکنش بدن او به داروهای بیهوشی و بی حسی می باشد. قبل از عمل جراحی انحراف بینی دکتر باید از بیمار درباره واکنش بدن او به داروهای بی حسی و بیهوشی سوال کند. در افراد مسن یا افراد داری بیماری های خاص هم باید چکاپ های لازم از نظر سلامت بدن و قلب مورد بررسی قرار گیرد تا فردی که عمل جراحی انحراف بینی بر روی او انجام می شود دچار مشکل نشود.

سن مناسب عمل جراحی بینی

سن یکی از مهمترین نکات در عمل جراحی انحراف بینی می باشد. فردی که عمل جراحی انحراف بینی بر روی او انجام می شود باید از لحاظ سن به حدی رسیده باشد که پس از عمل در صورت او تغییرات آنچنانی بوجود نیاید و پس از عمل انحراف بینی در او صورت نگیرد. از این رو عمل جراحی بینی در کودکان توصیه نمی شود.

مراقبت های پس از عمل جراحی انحراف بینی

مراقبت های پس از عمل جراحی انحراف بینی همانند عمل جراحی زیبایی بینی می باشد. فرد باید مواظب باشد ضربه ای به بینی اش وارد نشود. تا چند روز بعد از عمل جراحی انحراف بینی برای نوشیدن از نی استفاده نشود‌. پس از عمل جراحی بینی پزشک به وسیله ی پدهای خاص بینی را پانسمان کرده  تا جلوی خونریزی بینی را بگیرد. پس از عمل جراحی انحراف بینی فرد باید تا چند روز استراحت کند و از انجام کارهای سنگین بپرهیزد. دو روز بعد از عمل توسط پزشک، تمام پانسمان هایی که در بینی قرار گرفته اند خارج می شوند.

تفاوت کجی بینی و انحراف بینی

زمانی که حرف از انحراف بینی زده می شود مردم گمان می کنند منظور کج بودن شکل ظاهری بینی می باشد. باید بگوییم کج بودن شکل ظاهری بینی باانحراف بینی فرق می کند‌. کج بودن بینی به این معنا می باشد که بینی از لحاظ ظاهری کج بوده و اختلال در تنفس فرد ایجاد نمی کند. در این شرایط بیمار در صورت میل داشتن می تواند به پزشک جراح بینی مراجعه کرده و عمل جراحی بینی انجام دهد. اما انحراف بینی به این معنا است که تیغه داخل بینی کج باشد و این امر ربطی به کج بودن ظاهر بینی ندارد. از این رو انحراف بینی باعث اختلال در تنفس و ایجاد سردرد شده و فرد ناچار به انجام جراحی انحراف بینی می باشد.

تفاوت عمل جراحی بینی و عمل جراحی انحراف بینی

عمل جراحی زیبایی بینی معمولا جنبه ی زیبایی داشته و فردی برای اینکه ایرادی مانند کجی در بینی خود می بیند. و برای رسیدن به ظاهری زیباتر آنرا انجام می دهد. اما عمل جراحی انحراف بینی زمانی انجام می شود که انحراف بینی باعث اختلال در تنفس ، ایجاد سردرد های شدید و عفونت در سینوس ها شود و فرد ناچار به انجام آن می شود. در بسیاری از موارد بعد از انجام جراحـی انـحراف بیـنی تغییری در ظاهر بینی فرد دیده نمی شود. البته گاهی ممکن است که بیمار علاوه بر انحراف بینی از شکل ظاهری آن نیز ناراضی باشد. در این صورت امکان انجام عمل جراحـی انـحراف بیـنی و عمل زیبایی بینی به صورت هم زمان وجود دارد. و فرد می تواند از نظر زیبایی و کارایی در بینی خود به نتیجه ی مطلوب برسد.

انحراف بینی چگونه به وجود می آید

انحراف بینی زمانی اتفاق می افتد که دیواره نازک بینی یا در واقع سپتوم بینی به یک سمت منحرف شود. که در اکثریت این انحراف سبب کوچک تر شدن سوراخ بینی می شود .

زمانی که این انحراف بینی شدید باشد ممکن است سوزاخ بینی هم کوچک تر شود. و راه تنفسی هم کمتر شود. که فرد در نفس کشیدن به مشکل بر خورد . وقتی فرد دچار انحراف بینی شده باشد ممکن است راه تنفس خشک شود و این امر موجب پوسته پوسته شدن و در نهایت خونریزی در برخی افراد شود .

علائم انحراف بینی

اغلب مشکلاتی که مربوط به انحراف بینی است ممکن است بدون هیچ علامتی باشند. و حتی ممکن است شخص اصلا متوجه ایم موضوع نشود. اما برخی از این علائم عبارت اند از :

گرفتگی یک یا هر دو سوراخ بینی :

با گرفتگی سوراخ بینی قطعا فرد در نفس کشیدن دچار مشکل می شود. و این امر زمانی که فرد سرما بخورد یا دچار آلرژی شود بیشتر آزار دهنده است .

خونریزی بینی

انحراف بینی موجب می شود که درون بینی دچار خشکی شود که این خشکی در نهایت به خونریزی تبدیل می شود. که برای فرد آزار دهنده است .

خرو پف کردن در خواب و تمایل داشت که به یک سمت بخوابند و یا درد صورت علائم دیکر از این بیماری است .

علت انحراف بینی

بعضی از افراد به طور مادر زادی با انحراف بینی بدنیا می ایند و در شرایطی ممکن است تنگی رحم مادر و فشارهایی که در رحم به جنین وارد می شود، باعث کج شدن غضروف جنین شود. اما ممکن است در همان ابتدا نشان داده نشود و در طی مراحل مختلف رشد متوجه این انحراف شوید

و برخی هم با ضربه شدید به بینی دچار این بیماری می شوند. مخصوصا ضربه هایی که در کودکی به فرد وارد می شود بسیار در شکل گرفتن فرم بینی موثر هستند. و اگر ضربات و آسیب های بینی در زمان کودکی درمان نشود، باعث کجی و انحراف تیغه بینی می شود.

درمان انحراف بینی

شما با مراجعه به پزشم متخصص پس از بررسی ها در اولین قدم پزشک تجویز دارویی برای شما میکند. اگر درمان دارو نتیجه نداد پزشک معالج جراحی بیـنی را برای درمان انحراف بـینی به شما پیشنهاد می دهد.

آیا جراحی انحراف بینی با درد همراه است؟

جراحی انحراف بینی نیز مانند سایر جراحی ها با برش هایی در ناحیه پوست انجام می شود که ممکن است با دردهایی همراه باشد اما در حین جراحی به جهت اینکه بی حسی یا بیهوشی تزریق می شود، بیمار دردی را احساس نمی کند و بعد از تمام شدن بی حسی با کمی درد همراه خواهد بود. بنابراین به طور کلی می توان گفت جراحی انحراف بینی بدون درد و یا با درد کم است و البته این نیز بستگی به میزان آستانه تحمل درد شما و سیستم ایمنی بدنتان دارد. اما با این وجود پزشک شما، مسکن هایی ضددرد تجویز می کند و با مصرف آن از ایجاد درد احتمالی کاسته می شود.

عمل جراحی بینی برای انحراف بینی

در این عمل پس از بیهوشی کامل پزشک با برش کوچکی در بینی شما ایجاد می کند استخوان و غضروف اضافی که در تنفس شما مشکل ایجاد کرده است. را بر می دارد که به این گونه عمل را سپتو پلاستی می گویند که ممکن ایت به همراه عمل زیبایی بینی یا برداشتن سینوس ها باشد .

این گونه عمل باید توسط پزشک مجرب انجام شود که دکتر مسعود یزدانی متخصص  جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی جزو پزشک های متخصص و با تجربه است

آیا عمل انحراف بینی درد دارد؟

در خصوص در ناشی از جراحی بینی باید گفت که در حین عمل به دلیل بی هوش بودن بیمار دردی احساس نمی شود. اما بعد از اینکه ار بی هوشی از بین رفت، بیمار درد کمی را احساس می کند. که امری طبیعی محسوب می شود. در این شرایط پزشک جراح شما باید داروی ضد درد و مسکن تجویز کند.

مراحل انجام عمل انحراف بینی

مدت زمان عمل انحراف بینی به میزان شدت انحراف بستگی دارد و معمولا بین سی تا نود دقیقه طول می کشد. اغلب به صورت سرپایی این جراحی انجام می شود اما اگر عارضه ای به دنبال آن ایجاد شود، ممکن است نیاز به بستری باشد.

نوع بی حسی کاملا بستگی به شرایط بیمار دارد و ممکن است بی حسی موضعی باشد یا بیهوشی کامل.

در حین انجام این جراحی برش هایی در یک طرف بینی ایجاد می شود تا پزشک به به تیغه بینی دسترسی پیدا کند. سپس غشای مخاطی محافظ تیغه را بالا می برد و تیغه را به موقعیت مناسب منتقل می نماید.

در حین جراحی هر گونه مانعی که باعث محدودیت دسترسی پزشک شود، اعم از استخوان و غضروف برداشته می شود.

در مرحله آخر موقعیت غشای مخاطی تغییر می کند.

درمان انحراف بینی به روش غیرجراحی

اگر انحراف بینی شدید نباشد، پزشک معالج شما می تواند با استفاده از اسپری های مرطوب کننده اقدام به درمان آن کند. اما اگر انحراف به حدی شدید باشد، لازم است جراحی انحراف بینی صورت گیرد. در این شرایط جراحی تنها راه درمان انحراف بینی خواهد بود. و درمان هایی همچون لیزر و سایر روش های خانگی امکان پذیر نخواهد بود. چون در انحراف بینی تیغه بینی و غضروف آن باید تغییر کند. و این مسئله با لیزر و سایر روش های درمانی امکان پذیر نخواهد بود.

بهترین جراح انحراف بینی

ابتدا جنبه درمانی جراحی انحراف بینی برای پزشک و بیمار در اولویت خواهد بود. سپس جنبه زیبایی ان نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. به همین جهت لازم است. برای جراحی انحراف بینی پزشکی را انتخاب کنید که در این زمینه متخصص و باتجربه باشد. پیشنهاد ما به شما دکتر مسعود یزدانی متخصص جراحی فک و صورت و جراح پلاستیک بینی است.

دکتر مسعود یزدانی